Etterlengtet hviledag

Det har vært en lang uke med masse på planen. I dag har jeg første fridag i januar. Ikke noe trening, skole eller jobb. Og det er faktisk sykt deilig. Det er først når jeg får fri jeg merker hvor sliten jeg egentlig er, og hvor bra det er å hvile en dag.

Tidsskjema
På planen denne uken har det vært to treningsøkter per dag, fire dager på forelesning, to ganger hos fysio, jobbet tre dager, og synsundersøkelse på onsdag og har klippet håret. Så dagene har gått i ett.  Jeg har nesten ikke hatt tid til å gjøre noe mellom slagene. Fordi det er jo andre ting som også må gjøres; handle mat, lage mat, vaske osv.

Motgang og fremgang
Det har gått ned og opp med skaden denne uken. Jeg har ikke hatt tilbakegang siden før jul. Derfor ble jeg overrasket da jeg på mandag fikk veldig vondt da jeg var ferdig for dagen. Det var så vondt at jeg ikke fikk sove på kvelden. Jeg tenkte f**, men så bestemte jeg meg for å avvente med å krisemaksimere før dagen etterpå. Det var bedre, og med litt roligere trening i to dager var det veldig mye bedre.

Fredag fikk jeg hoppet på isen! Jeg gjorde enkel salchow, toeloop og skredderhopp. Det gikk fint 🙂

Smerte – retrain pain
Det er enkelte ting jeg vet ikke er “farlig-vondt”, og er enkelte ting jeg vet jeg ikke bør gjøre fordi det gjør vondt. Derimot er det grensetilfeller der jeg er usikker. Jeg fikk en link av fysio med leksjoner som beskriver smerte og smertesystemet. Fordi jeg har gått rundt og hatt det vondt i snart et helt år nå, kan smerte-systemet derfor gå i “stå”. Det betyr at nervene blir overfølsomme og skrur seg på for lett. Det for å beskytte område som har vært skadet, og for å minne kroppen på å være ekstra forsiktig. Linken refererte til “nedgående demping” (lindrer smerte) og “nedgående forsterkning” (forsterker smerte) – i hjernen, og forslag til ulike spørsmål man kan stille når smerten kommer og opplevelsen av den.

Hendelse
EM  – regner med at Line skriver et innlegg senere.

Ukens opptur
Det å få hoppe på skøyter! Og denne uken har jeg begynt å kjenne forandringer på kroppen. Det er så deilig å føle at musklene er på vei tilbake 🙂

progress ⛸🎉

A post shared by Camilla Marie Gjersem (@camillagjersem) on

Nedtur
At jeg måtte bruke penger på briller som jeg skal bruke på forelesninger og sånt. Eller den egentlige nedturen er å finne ut at synet mitt ikke er like bra lenger.

Øyeblikk

Ukens forbilde
Carolina Koster – hvorfor hun er et forbilde fortjener et eget innlegg.
Hun har kommet tilbake etter to års pause fra konkurranse og vinner bronse i EM.
Likevel er det hennes personlige kvaliteter og ydmykheten som inspirerer mest.
IMG_3024.jpg

Kveldens plan
 Nå skal jeg bruke resten av dagen på å catche opp med de løpene jeg ikke fikk sett i EM og se på serien  -Unge lovende på NRK. (Anbefales)

De som ikke fikk sett og som vil se reportasjen fra forrige uke på sportsrevyen -klikk her  -> https://tv.nrk.no/serie/sportsrevyen#t=12m12s

Ha en fin kveld,

Camilla 

3 Comments

Add yours →

  1. Deilig med fri! Lykke til med rehab, hoppene ser bra ut på Instagram:) Kan du dele noen øvelser for hvordan man kommer dypere ned i kne-hvilke muskler skal man tøye for bedre fleks og hvordan? Hader vært topp!
    Tove:)

    Like

  2. Tusen takk, videoer hadde vært supert. Ja, type skyte hare/pistolsquats. Er nok fleksibiliteten som det det største problemet, men tips om riktig styrketrening blir også satt pris på:)

    Like

Leave a Reply

