Motivasjon

-CAMILLA –
Nå er det tid for ukesinnlegget. I kveld kommer trolig en reportasje på NRK Sportsrevyen kl.19.45.  Vet jo aldri helt sikkert med TV, men var planlagt til i dag. NRK kom til hallen på onsdag, og filmet både på isen, barmark og hadde et lenger intervju. Det skal handle om skader. Jeg tenkte å skrive litt ekstra om motivasjon siden det var ett av temaene.
img_2947

TRENING
Is
Jeg har jobbet med kondisjonen, og jeg føler jeg får mer og mer isfølelse igjen. Det hjalp nok å slipe skøytene på onsdag også. Sist jeg slipte skøytene var desember 2015.
Jeg kan også gjøre flere piruetter, og på lørdag begynte jeg å friske opp et tidligere program. And I´m bringing Rachmaninoff piano concerto nr. 2 back. Planen var egentlig å lage et nytt program, fordi jeg ikke likte forrige sesongs friløp. Men så kom jeg på at jeg kunne bruke et annet, da fra 2014-2015 sesongen. Det var gøy å gjenoppfriske koreografien. Jeg har så mange fine minner med det løpet, og jeg fikk skikkelig godfølelse av å gjøre trinnene til musikken igjen 🙂
Barmark
Det har hovedsakelig vært styrke og stabilitet for bein ( legg, forside – og bakside lår, og rumpe.)
Dans
Denne uka var første gangen jeg var med på dansetrening med klubben igjen. Jeg elsker å danse med Lisbeth! Og det er moro at jeg får vært med på enda mer i klubbregi.

JOBB
Jeg har jobbet rundt 2 timer hver dag med unntak av onsdag. SKREV FEIL, det er: 10.30 
IMG_2943.jpgDet er fortsatt mulighet til å komme på skøyteskolen i Askerhallen – søndager kl. 10.30.

SKOLE
Da jeg begynte å bli frisk, skrev jeg en plan for resten av januar. Nokså detaljert. Når og hvor mange treningsøkter jeg skulle ha. Hvilke tider jeg jobber, og når jeg skal gjøre skole, samt hvor mye pensum jeg skulle ha kommet meg gjennom. Trening, jobb og andre avtaler har blitt fulgt. Jeg kan ikke si det samme om skolearbeidet, så har ikke fått kommet like langt som først tenkt. ( Ikke at det er noe krise) Men selv om planen er detaljert, vil det alltid være ting som dukker opp. Denne uken ble det ekstra jobb på mandag. På tirsdag hadde jeg lest feil, så forelesningen gikk da jeg var i Askerhallen. Onsdag ble det filming med NRK. Fredag tok legesjekken lenger tid enn antatt. Selv om jeg for tiden synes det er utrolig gøy å lese, så prøver jeg så godt jeg kan å påse at totalbelastningen ikke blir for stor. Denne smellen har jeg gått på før, så da er det bare å justere planen og prøve igjen neste uke. I utgangspunktet tenker jeg at jeg ikke skal ha mer enn 8- maks 10 timer effektivt (arbeid aka trening,skole,o.l) i løpet av en dag.

MOTIVASJON
“Hvordan påvirker en slik skade motivasjonen? ” var et av spørsmålene jeg fikk av NRK. Skaden har ikke redusert motivasjonen min for å satse på noen måte. Jeg innså vel egentlig bare mer at jeg ikke var “ferdig” med kunstløp ennå, da jeg skjønte at jeg måtte operere i sommer. Så motivasjonen for å komme tilbake har alltid vært til stedet. En skade er jo kun midlertidig. Det kjedelige som jeg nevnte i forrige innlegg, er ventetiden.

Jeg kan vel innrømme at det var tungt og, jeg slet med motivasjonen i periodene jeg følte at det gikk ingen vei. Det ble bare verre da jeg gjorde ting, men om jeg ikke gjorde noe, så hjalp ikke det heller. Det verste var uvissheten. Det var utfordrende å finne balansepunktet for hvor mye jeg kunne gjøre for at det skulle gå fremover, uten at det skulle bli verre. Jeg følte hele tiden at jeg gikk ett skritt fram, og tre tilbake. Men det var mer dagsmotivasjonen som kunne variere. Jeg var mer lei meg fordi jeg ikke fikk gå på skøyter, og av tanken på alt jeg ikke får vært med på denne sesongen. Det var det som var verst.

På en annen side blir motivasjonen for å komme tilbake forsterket. Fordi når man blir “fratatt” en mulighet til å gjøre noe, så innser man hvor mye man egentlig har lyst til å holde på med det. Det kan gi en ekstra drivkraft.

 

 SOSIAL
I går var jeg i bursdagen til  både kunstløpvenninne og skolevenninne, Thea.
img_2895

Husk å se på Sportsrevyen kl.19.45

 

Leave a Reply

