Screening, planlegging og mål

Screeningstest  – del 1
Etter morgentrening i Askerhallen i dag, dro jeg til Olympiatoppen. Jeg var der klokken ni, og testen startet med en medisinsk utredning som besto av blodprøver, blodtrykk, EKG, pustefunksjon og synstest. Jeg måtte fylle ut en del ark, og deretter snakket jeg med legen som er ansvarlig for kunstløputøverne om diverse greier. Jeg har aldri testet kropp og helse så grundig før.

Funksjonell test – del 2. 

Sammen med fysio og ansvarlig for screeningen testet jeg styrke, mobilitet og bevegelighet. Disse testene har jeg ikke gjort før, så tallene jeg fikk var helt nye. Og noen av apparatene vi brukte var mer avanserte enn det jeg er vant til.  Det var ingen overraskelse at det var et nokså stort avvik mellom funksjon/styrke på høyre og venstre bein. Høyre er en del svakere etter operasjonen. Jeg oppdaget blant annet at grunnen til at jeg ikke kommer lenger enn 90 grader på høyre beinet ikke skyldes styrken i låret, men bevegeligheten. I tillegg gjør det vondt i knehasen  (operasjonsområdet) under 90 grader, så det er derfor det stopper opp. Det er videre hoften (h.s) og innside (h.s) som er per dags dato ikke helt optimalt, som trolig også skyldes ettervirkninger av operasjonen. Hele testen tok til sammen over 3 timer.

Mål
Jeg har satt meg som mål om å være med i et stevne i begynnelsen av april! Det har jeg så sinnsykt lyst til å rekke.  Ettersom det har blitt bedre og jeg kan gjøre mer, så føler jeg det er et realistisk mål! Jeg meldte meg på stevnet før jeg egentlig fortalte noen om det. Og treneren min, Berit, ble så glad da jeg fortalte det 🙂  Jeg fortalte også fysioterapeuten i dag om planen min.

Plan
Så derfor la Lene (basistrener) og jeg opp en grovskisse for treningsplanen for de neste tre ukene. Hun skal legge planen frem for to andre på OLT, som skal hjelpe oss med å finne de mest optimale styrkeøvelsene ihht. testresulatetene,  ( hva slags øvelser, mengde, og hyppighet.) På mandag skal Lene bli med meg til fysio, og vi skal kvalitetssikre planen med tanke på totalbelastning. Før vi tester mer i basisrommet. Det blir moro å sammenligne når jeg skal retestes.

Jeg er utrolig gira for denne kommende perioden! Den verste tiden er over ( den kjedelige venteperioden, den mentale utfordringen) Nå begynner den fysiske jobben, og det er jo nærmest bare gøy. Jeg har 10 uker på meg. Jeg har troen på at det skal gå fint.

Tenker at jeg skal blogge om prosessen. Så, stay tuned 🙂

Leave a Reply

