Et emosjonelt år – 2016 oppsummert

28.desemeber begynte jeg på det tradisjonelle innlegget som skulle oppsummere 2016.

Jeg var usikker på hvordan jeg skulle gjøre det i år. Slik som de andre årene tenkte jeg at jeg skulle ta utgangspunkt i å liste opp oppturene og nedturene på skøytebanen, men med en vri. Jeg la merke til at jeg har i alle år definert hvorvidt året har vært bra, basert på hvordan jeg har prestert i kunstløp: Nye personlig rekorder, meritter, mestring av nye elementer i konkurranse osv. Men året har bestått av 8 måneder med skade, og kun 4 måneder med konkurranse. Der mesteparten ikke var noe å skryte av.

Derfor skrev jeg om andre ting også. Fordi jeg la fokus på så mye av det som har vært tøft og skuffende, følte jeg at jeg måtte veie det opp med andre ting som har vært positivt og gitt meg noe utenfor idretten. Jeg hadde skrevet det helt ferdig. Jeg manglet bare å finne noen bilder.

Den samme kvelden ringte pappa meg. Jeg skjønte hva han kom til å si. Han trengte egentlig ikke å si noe. Pappa var på Raufoss, og han hadde aldri ringt meg så sent om det ikke var noe. Vår kjære bestefar, eller Lollo som vi alltid har kalt han, hadde sovnet inn. Det var forventet, men likevel ufattelig trist. Det er første gang jeg har opplevd å miste noen nære, og samtidig være stor nok til å skjønne hva som hadde skjedd. Jeg mistet lysten til å publisere det opprinnelige innlegget.

Oppsummert har dette året vært fylt med flere tårer enn noen andre år. Helt fra start til slutt. Riktignok startet det med gledestårer på Island med et feilfritt kortprogram, og avsluttes med tårer for å minne og sørge over bestefars død.Innimellom har det også vært mange tårer, uten at jeg trenger å liste opp alle grunner og detaljer. Året har bydd på sine utfordringer og mange tøffe perioder. Både for min egen del, og for mennesker jeg er glad i.

Men til tross for at det har vært et emosjonelt år, så er det også noe fint med de vanskelige periodene. Det er mye støtte, omtanke og kjærlighet som vises. Det dere, er sorgens vakre side. Så vil jeg benytte anledningen til å ønske alle et riktig godt nytt år! Måtte 2017 være mer på vår side, enn 2016 har vært. Ikke bare på privaten, men også globalt. Fortsett med å ta vare på hverandre! Hjelp hverandre, vær der for andre og gjør hverandre bedre.

Tusen takk til alle som har bidratt til å gjøre året bedre. Dere vet nok hvem dere er 😉 Jeg setter sånn pris på dere ❤

Godt nytt år!
Klem Camilla

Leave a Reply

