En høst i bikini

Svømmetrening

Denne høsten har jeg måtte trene alternativt. Det er selvfølgelig mye jeg har kunne gjort av mageøvelser, armstyrke, og øvelser for venstre bein. Men det har blitt litt ensidig og kjedelig i lengden. Så da måtte jeg tenke i andre baner.

For noen uker siden ble Eirik Verås Larsen med meg i svømmehallen for å lære meg å crawle. For frøkna har gått på skøyter mesteparten av livet, og ikke drevet med andre aktiviteter som ikke er relaterbar til kunstløp. Jeg kan jo svømme litt, og tok dykkekurs da jeg var 10 år, men her har det gått mest i bading om jeg har vært i vann. I sommer prøvde jeg litt, men da gjorde det vondt. Crawling har jeg aldri har prøvd før, så fikk lynkurs av Eirik.

Jeg har svømt med pull buoy mellom beina, slik at jeg ikke har belastet venstre bein. Pustingen gikk fint med en gang, men herregud som jeg fikk syre i armene. Haha. Så vi startet rolig den første uka med 3 dager i basseng, deretter svømte jeg 5 ganger i uka i to uker. Så økte programmet, men halvveis i uka ble jeg syk.  Jeg hoppet ikke i bassenget før jeg var 100% frisk. Noe jeg var på mandag. Nå har jeg en plan på 4 ganger i uka. 2 harde økter, en mellomhard og en lett økt.

15146764_10157785267480301_982847699_o

Jeg har også løpt i vann. Det har vært den andre delen av treningsprogrammet som Eirik har lagt opp. Det har vært litt sånn kronglete fordi jeg har slitt med vond muskulatur og lite bevegelighet etter operasjonen, så har løpt med det ene beinet og begge armer.

Hensikten med svømmingen er å trene utholdenhet, og for å få følelsen av at jeg faktisk trener og kan bli sliten. Trener jeg opp hjertet nå, skal det gå raskere når jeg først får brukt beina. Dessuten er det lettere å legge opp flere økter når det er mer variasjon.

15126126_10157785267755301_651069950_o

Det har vært moro å starte helt fra scratch på noe og utrolig deilig å kjenne på mestringsfølelse i en frustrerende periode. Jeg fikk så syre i armene i starten. haha. Nå klarer jeg å fordele kreftene bedre basert på hvor langt jeg skal svømme og basert på hvor hard økten skal være. Har du en kjip periode, anbefaler jeg å lære eller prøve noe nytt. Progresjon er alltid gøy;)

Apropos progresjon, nå går det fremover i opptreningen 😀

Men det får jeg blogge mer om siden.

-Snakkes

Leave a Reply

