Everything in life that matters requires risk

5 Years in Sweden

Jeg kan nesten ikke tro at jeg har bodd 5 år i Malmø. Jeg har hatt noen helt fantastiske år her. Det har så klart vært en del oppturer og nedturer på veien. Jeg tenkte å skrive litt om hvordan det var å flytte, og om årene mine i Sverige.

April 2011 – Før jeg bestemte meg.

I midten av april hadde jeg en “berg og dalbane” uke. Jeg kom hjem fra Junior VM i Sør Korea og pratet med pappa. Jeg fortalte at jeg trengte å prøve noe nytt. I løpet av en uke var det klart. Jeg skulle flytte til Sverige for å forsette kunstløpsatsningen. Samme uke fikk jeg beskjed fra legen at jeg måtte operere foten.  På en måte var det fint, jeg hadde hatt slitet med foten siden 2009, samtidig  fikk  jeg vite at jeg ikke fikk lov til å gå på foten på 2 måneder. Jeg gråt da jeg tenkte på hvor lenge jeg kom til å være ute. Det ville ta tid med rehab-trening, også måtte jeg komme meg tilbake iform. Jeg gråt nesten hele den natten.

avslutning + mat 739
Ble hvertfall litt sterkere i armene ! Juni 2011

August 2011

Jeg var 17 år da jeg flyttet til hjemmefra for trene med Ela Magnusson og Laco Vince. For første gang skulle jeg flytte uten Camilla. Jeg var vant til å flytte siden vi hadde flyttet mange ganger før, men denne gangen skulle jeg gjøre det alene. Det var derfor litt skummelt. Samtidig skulle jeg få gå på skøyter igjen. Det var mye nytt på en gang. Jeg skulle komme tilbake fra skade, og jeg skulle finne meg til rette i et nytt land.

Jeg fikk lære meg å gjøre ting selv, og jeg har alltid stått litt bak Camilla. Hun har fikset og ordnet det meste, ps. (hun hjelper meg fortsatt litt.) Men jeg måtte gjøre blant annet leksene mine selv, alt var på svensk og kunne ikke forvente at hun skulle hjelpe meg så mye lenger.

IMG_4686
punkteringer ble det mange av.

Jeg kan ikke legge skjul på at jeg savnet henne ekstremt mye i starten og savner henne forsatt. Vi gjorde jo alt sammen, og nå ble kontakten gjennom sosiale medier og skype.

 

1602160_10153876899605301_1554617542_o

 

Begynte i idrettsklassen NA11i (Natur/idrott)

Jeg måtte ta førsteklasse på vgs på nytt da de ikke klarte å tolke de norske karakterene mine. Skolemessig gikk det greit selv om det var en stor forandring. Jeg forsto som oftest hva de sa. I kjemien måtte jeg holde tunga rett i munn. Feks. hadde grunnstoffene i det periodiske systemet helt andre navn!  Feks: Oksygen-syre. Hydrogen- väte, Nitrogen – kväve. Det gjorde meg mildt sagt forvirret… Og etter mange år i Sverige har jeg nå blitt språkforvirret. Svorsk ftw!

IMG_6662

Sesongen 2011-2012

Sesongen var ikke noe å skryte av, det var mange skuffelser på konkuransefronten, men jeg var på vei tilbake fra skaden. Det viktigste var at jeg trivdes i Malmø og formen var på vei tilbake.

579266_10151606269000301_817135546_n
NM 2012

Sesongen 2012-2013

Det var en helt annen femma. Jeg kom på 10. plass i junior grand prix, kom til EM-finalen for første gangen og deltok i VM for første gangen i London, Canada. Det var gøy!

529525_10152712231215263_451110018_n
VM 2013 i Canada Photo: Hella Höppner
IMG_9916
Grilling med kunstløp gjengen i off season
IMG_0560
Josefin tog studenten

Sesongen 2013-2014

Jeg var rimelig nervøs før  sesongenstart fordi første konkurranse var kvalifiseringen til OL! I September 2013 deltok jeg i Nebelhorn Trophy, og var den konkurransen der jeg kvalifiserte meg til OL! Jeg har drømt om å delta i OL siden den russiske treneren jeg hadde på Gjøvik sa at det var mulig. Jeg gikk mine livs løp i kvalifiseringen, og Norge fikk en plass! Det var helt ubeskrivelig hvor stort det var for meg! Og jeg fikk mye oppmerksomhet i media også. Norge kunne få sin første OL-deltager i kunstløp på 50 år! Men så slet jeg med overbelastning i lysken fram til desember og etter nyttår kom mesterskapene. Jeg visste at det var avgjørende å gå bra i EM, for at jeg Olympiatoppen kunne ta meg ut til OL! *The pressure was on”. Jeg gikk et feilfritt kortprogram i EM,  og gikk derfor videre til Finalen i EM!

Sochi

I OL- gjentok jeg suksessen i kort og kom meg jammen meg til finalen der også! Det var sinnsykt stort!! Året siste konkurranse var VM i Japan, og jeg gikk enda bedre kortprogram, og kom til finalen igjen! Det var min gjennombruddssesong, og det er noe jeg kommer til å huske for resten av livet!

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 12.33.00
OL Sochi

Off season 2014

 

10338735_728304160553460_7060911324745720476_n
Bilde er av klassen “pool heng” siste året på VGS.

Jeg må si jeg trivdes utrolig bra med disse folkene. Jeg hadde 3 fine år med denne herlige gjeng!

1555307_10202029566035954_574000426358146502_n
Whoop Whoop! Studenten 2014

Etter tre år på Malmö idrottsgymnasiet tok vi studenten!!

Sesongen 2014-2015

11800585_10155829565700263_2333275522320552434_n
Ferietur i Norge med kjæresten og venner

Jeg ble veldig overasket da jeg stod på Grand Prix lista 2014. Det var første gang en Nordmann har fått invitasjon til å delta i Grand Prix-stevne. Jeg fikk dra til Shanghai for å konkurrere med de beste i verden.

Det var så stas! Der møtte jeg også drømmemannen min, Lukas.  Grad Prix debuten gikk ikke så bra, og jeg fikk det ikke helt til å stemme.

2 uker senere fikk jeg vite at jeg fikk delta i Grand Prix i Osaka i Japan. I kort gikk det mye bedre, men i lang gikk det verre enn i Kina. Selv om jeg tenkte i Kina at det ikke kunne gå dårligere. Men det var en utrolig opplevelse å gå foran det japanske publikummet, og en utrolig fin erfaring å ta med meg videre.

Den sesong begynte jeg også å studere på Universitet i Lund, en utrolig bra universitetssted. Nå kom det nye utfordringer med å balansere skole og toppidrettsatsning. Jeg trodde jeg skulle få mer tid siden jeg ikke skulle lese 100%, men det er høyere krav på Universitetet, så det ble litt tyngre enn jeg hadde tenkt.

Jeg avsluttet sesongen med VM i Shanghai der jeg blev 17. Det er hittils min beste prestasjon!

 

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 12.35.54
VM i Shanghai

Sesongen 2015-2016

Nå hadde jeg fått litt mer rutiner og klarte å balansere studier og idrett bedre. Jeg lærte hvor viktig det er å ha en totalbelastning som er hanterbar. Sesongenstarten var mye bedre enn tidligere. Kom på 3. plass i challenger.  Karrierebeste i EM med 17 plass. .img_7766.jpeg

I Nordisk prøvde jeg trippel flipp -trippel toeloop for første gang. Det gikk ikke helt, men det var heller ikke helt oppløst forsøk.

I VM i Boston valgte jeg å ha med flipp. Jeg var fornøyd med programmet, men jeg kom dessverre ikke videre. Jeg var under et halvt poeng fra finalen som skyldtes program komponentene. Det var kjipt. Utrolig kjipt, men sånn er det i idrett. Noen ganger går det, andre ganger går det ikke.

Jeg tok en risk da jeg var 17 år og ville flytte til Malmö. Det er ikke noe jeg angrer på i dag for det var verdt det. Jeg er utrolig glad for at jeg fikk komme hit og trene her med et helt fantastisk trenerteam og gjeng.

IMG_2992

_DSC7744

Jeg trives fortsatt veldig godt i Malmö og kan knapt tro hvor fort de siste fem årene har gått. Samtidig tenker jeg på alt jeg har fått oppleve, og alt som har skjedd! Da virker ikke fem år så lenge likevel.

Jeg er utrolig glad for de mulighetene jeg har fått her, og det er ingen tvil om at mine venner i Malmö og kjæreste i Skövde har gjort årene ekstra bra.

33c2e97b474ec5dce8f75075b9864fc8.jpg

Nå er en ny sesong rett rundt hjørnet. Jeg har i en lenger periode slitt med en skade i skulderen, men jeg holder på å trene den opp. Jeg håper at jeg kommer igang med sesongen til planlagt tid.

-Anne Line

 

 

 

 

 

Leave a Reply

