Om en uke vet jeg

Heihei!

Endelig skjer det noe! 
I dag har jeg tappet cysten jeg har i knehasen og sprøytet inn kortison. Jeg må ta en uke til der jeg ikke gjør ting som gjør vondt. Uken etter kan jeg trappe opp treningen. Det er først da jeg vet om inngrepet har hjulpet. Dersom det fortsatt gjør vondt, må jeg tilbake og få mer kortisonbehandling.

Om en uke reiser jeg på treukers sommerleir i Sverige. Det er i Skara jeg kommer til å trappe opp treningen. Uken etter drar jeg videre til Lidköping for elitecamp. Dette er forutsatt at behandlingen har hjulpet.

Det har vært tidenes kjedeligste vår. Som jeg har skrevet gjentatte ganger, har det vært frustrerende å ikke kunne trene ordentlig. Jeg føler jo at jeg klager mye, men kunstløp er på mange måter hovedjobben min. Jeg har ikke kunnet gjøre jobben.

Jeg har vært skadet siden uka etter påske, og jeg har mistet hele vårperioden, opptreningsperioden der vi legger grunnlaget for den kommende sesong. Nå håper virkelig at jeg kan bruke denne kommende perioden til å bygge meg opp, slik at jeg er igang igjen.

Nå som jeg har vært skadet har jeg savnet: 

Jeg merker jo hvor avhengig jeg er av følelsen av å ha is under beina. Evnen til å kunne gli på skøyter, gjøre elementene, men også det å kunne uttrykke meg gjennom bevegelser. Jeg har også savnet bare det å kunne danse på bakken. Jeg er sånn som hører på musikk og danser om jeg venter på grønt lys/toget/bussen, på vei til og fra trening, eller bare trenger å “shake it off” på rommet eller i stua.

Jeg har også savnet miljøet.  Treningsvenninner og ikke minst treneren min. Jeg har jo vært der noe, men jeg er vant til å se de hele tiden. Det er de som gjør at jeg trives så godt som jeg gjør i hverdagen. De er med på å gjøre den jobben som jeg liker så godt, enda morsommere. Treneren min, Berit er en av de menneskene jeg ser aller mest. Jeg deler både viktige ting, og mye som er uviktige. Jeg har savnet klemmer fra de små, og “garderobe”-snakken med de eldre.

Jeg har savnet formen min. På denne perioden i året er jeg superfit. Sånn at når sesongen kommer, kan jeg bare fokusere på å vedlikeholde styrken og kondisjonen. Kontrastene har derfor vært store. For det første har jeg blitt sjokkert over hvor fort det har gått. Enkelte muskler har aldri vært slappere. Det føles ut som om kroppen har “visnet.” Jeg vet det kommer fort tilbake når jeg begynner igjen. Jeg har selvfølgelig prøvd å opprettholde styrken.

_14_9079 CamillaGjersem150529 usm-X3
Savner å kunne hoppe

De ukene jeg har mistet er allerede borte, så det eneste jeg må fokusere på er veien tilbake, og det som skjer fremover. Planene henger litt i luften, og jeg må ta ting som det kommer. MEN jeg så motivert og klar for å trene for fullt igjen. Fordelen med å savne ting, er at man kan bruke litt ekstra tid på å sette pris på de tingene når alt blir som normalt igjen.

Kanskje vi alle må bli flinkere til å sette pris på de tingene som anses som “vanlig” eller “hverdagslig”, og ikke bare ta det for gitt?

Ha en super helg! 

*Foto: Espen Hildrup

-Camilla

 

 

 

 

 

2 Comments

Add yours →

  1. Det å sette pris hverdagslige ting er som du sier – utrolig viktig! Ble selv uforklarlig syk for et par år tilbake, og måtte etterhvert slutte med dansingen jeg drev med (danset 20-30 timer i uka). Gikk rett før ungdoms-OL gjennom en operasjon, og har nå fått begynne å trene igjen sakte men sikkert. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle sette så stor pris på det å være støl! I og med at jeg har vært ute i et par år vil jo ting ta lengre tid for min del enn det vil for deg, men sakte men sikkert blir det da bedre allikevel 🙂
    Gleder meg til å se mer fremover! Utrolig glad jeg snublet over bloggen deres, både du og Anne-Line skriver veldig fine innlegg 🙂

    Like

    • Hei, Nina! Så hyggelig at du kommenterer. Trist å høre at du ble så syk, men godt å høre at du er på vei tilbake. Mange små skritt tilsammen, vil få deg langt til slutt 😉

      Takk for at du delte det med oss. Vi setter pris på at du liker bloggen vår. God klem!

      Like

Leave a Reply

