Gjersem er klar for VM i Boston 2016

Høydepunktet for sesongen nærmer seg og VM-utakket er klart! Jeg er så glad for at jeg får delta i VM i Boston. Jeg tenkte at jeg skulle dele noen av mine tidligere VM-opplevelser med dere. Dette blir mitt fjerde VM i kunstløp. I år er VM i USA, Boston fra 28.Mars  – 3. April.

For å delta i VM må man klare et teknisk minimumskrav i en internasjonal konkurranse. Det er krav i  både kort og lang, men det må ikke gjøres i samme konkurranse. Første gangen jeg klarte VM-kravet, gjorde jeg det 2 uker før VM. Det var absolutt siste mulige forsøk på å kvalifisere meg til konkurransen. Jeg husker jeg gråt av glede for første gangen i mitt liv. Det er ikke mange øyeblikk jeg opplever at følesene tar over på den måten.  Tror jeg har gjort det kun få ganger i karriereren.  Det var da jeg kvalifiserte meg til VM, og etter OL-kvalifiseringen, og når jeg innså at jeg var i OL- finalen. De store øyeblikkene kommer jeg alltid kommer til å huske.

Når jeg inså jeg klarte kravet etter kort. Photo: Martin & Dora (flicker)

Mitt første VM var i London, Ontario 2013. Jeg husker jeg fikk sjokk over hvor mange mennesker som kom for å se på treningene. Jeg hadde forventet at det ville være mange som så på under selve konkurransen, men hadde ikke forventet at det skulle være så mange under treningene. Det var virkelig et stort publikum som fulgte med selv på treningene. Jeg kom i samme gruppe som Yuna Kim, og jeg ble veldig startrucked av å trene med henne, og se de aller beste i verden. Selvom det ikke ble en finaleplass, var det en stor opplevelse. Første deltagelse i VM var en viktig erfaring å få,  og det var inspirerende å trene og konkurrere mot verdens beste kunstløpere. Den sesongen var det en seier å komme meg til VM!

889019_10152663689085263_961698565_o-2
Heide på Viktoria fra Sverige

VM i Japan 2014

En mnd etter OL skulle jeg ta turen til et land der Kunstløp er en veldig stor sport. Mesterskapet gikk i Tokyo, og noen av de beste i verden er fra Japan. Det var en helt utrolig opplevelse! Aldri hadde jeg stått på isen foran så mange folk i arena. Det var stappfullt i ishallen! Det var så gøy, og jeg klart å gå et feilfritt kort. Jeg kom til finalen i VM for første gangen, og det var utrolig stort for meg.

1601406_10153975412820263_1959001031_n
VM i Tokyo

Publikum i Japan er heeeeeelt fantastisk! Jeg elsker japanske fans! De støtter og heier på alle sammen, og sånt blir det herlig stemning av! Jeg ble overveldet av å få så mange gaver og hyggelig brev av fans, og det synes jeg er super koslig!

VM 2015 Shanghai

I fjor var det VM i Shanghai. Jeg hadde deltatt i Grand prix i Shanghai på høsten. Vi bodde på samme hotel og konkurransen gikk i samme ishall ,så alt var kjent så det det føltes betryggende å vite hva jeg kom til.

For første gangen klarte jeg å gå to bra program i VM, og jeg endte på en 17. plass som var Norges beste resultat i VM i kunstløp siden Liv Borgs 15.-plass i VM i 1947. Det var et utrolig stort steg for meg, og en perfekt måte å avslutte sesongen.

IMG_4113
Banketten i Shanghai
IMG_3898
Shanghai

På søndag er det 3 uker til jeg reiser! Jeg gleder meg.

-Anne Line

2 Comments

Add yours →

  1. Howard Morgenstern March 9, 2016 — 9:34 pm

    BOSTON! How exciting! Wish it was Los Angeles!

    Like

Leave a Reply

