Jusstudent ved siden av kunstløpsatsning

-Camilla-

Så jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om hvordan det er å kombinere toppidrett og jusstudier.

Jeg begynte på jusstudiet i januar. Akkurat i den perioden var jeg midt i oppkjøringen til flere mesterskap. Først NM, EM og deretter Nordisk. Jeg møtte opp første skoledag en dag i januar for informasjonsmøtet på rundt 2 timer.  Noe fadderuke ble det ikke på meg, heller ikke forelesning de første ukene.

Mitt første møte med jussen var kurs i avtale- og kjøpsrett med Geir Woxholt. Jeg kom femte kursdag, og var derfor nokså uforberedt på oppgavene vi egentlig hadde fått. Det var likevel lærerikt å være på kurs. Videre hadde jeg jo fortsatt sesong, så jeg kom når det passet meg. Jeg tenkte jeg hadde god tid da planen var å ta eksamen i desember, og ikke i juni som resten av jusstudentene.

Men så ble jeg skadet i ryggen, og jeg måtte redusere treningen. I stedet for å deppe over redusert treningstid pga ryggproblemer, bestemte jeg meg for å lese masse! Jeg hadde også tid til å møte opp på kurs og noen forelesninger i erstatningsrett. Jeg ble utrolig motivert til å gjennomgå pensum, samt tok jeg utfordringen da en på kollokviegruppen min foreslo at jeg kunne prøve meg på eksamen.

Det var givende å ha noe ved siden av idretten da kroppen “streiket”, og det var utrolig gøy å bestå eksamen! Nå er jeg ferdig med første semester.
IMG_1094

Etter sommeren slet jeg mer med å kombinere. Jeg hadde ingen konkret plan på hvor mye jeg skulle møte opp på, og dermed tok jeg på meg altfor mye. Restitusjon er viktig når man kombinerer idrett og studier, og arbeidsdager på over 12 timer ble for mye for meg. Jeg tenkte ikke over at dagene ble så lange, helt til jeg sjekket hva jeg faktisk holdt på med. Så foreløpig er det selvstudium hjemme som fungerer for meg. Jeg har møtt dersom det er noe jeg har veldig lyst til å få med meg.

Dette semesteret har jeg: familie og arverett, fast eiendoms rettsforhold, rettskildelære og internasjonale menneskerettigheter.

Jeg synes det er veldig spennende!  Men jeg har innsett at det er viktig å finne riktig balanse som passer for meg, slik at jeg har nok overskudd til kunstløpen! Jeg tar studiet på utvidet tid, slik at jeg får prioritert idretten først.

Jeg svarer gjerne på spørsmål dersom du lurer på noe om det å kombinere studier og idrett.

Leave a Reply

