Dommersystemet-ABC

Vi regner med at de aller fleste som leser bloggen vår kjenner til kunstløp, men det er sikkert noen som ikke kjenner til regler og dommersystemet også. Derfor har vi tenkt til å fortelle litt om konkurranseprogram og dommersystemet. Vi håper vi klarer å formidle det på en enkel måte.  Vi tror at dersom folk kjenner dommersystemet bedre, så vil det være morsommere å følge med på idretten.

Kunstløp handler om å utføre elementer i et program med best mulig kvalitet. Derfor er målet å utføre elementer som har høy vanskelighetsgrad med fin kvalitet. Den som klarer å samle mest mulig poeng på de elementene som er i programmet vil derfor sitte igjen med størst totalsum.
Det som folk ofte lurer på:  Hvorfor kan man falle og likevel gå foran en som ikke faller?
Jo, fordi personen som falt har totaltsett samlet mer enn den som har stått på beina.

Dette er innholdet for senior kvinner:
3 min kortprogram består av tre hoppelementer, hvorav;
– én trippel-kombinasjon
-en trippel direkte fra trinn
– dobbel/trippel axel.

I tillegg inneholder programmet tre piruetter;
– Obligatorisk bøyepiruett
– Valgfri kombinasjonspiruett
-Valgfri hoppepiruett

+ trinnsekvens

12227487_10156183651475263_2021528818_o
Ludwig Welnicki

4 min friløpet/langprogram består av:
– 7 hoppelementer, tre kan kombineres og en av kombinasjonene kan være en trehoppskombinasjon
3 piruetter;
-Kombinasjonspiruett
-Hoppepiruett
-Enposisjonspiruett
-1 trinnsekvens
-1 koreografisk sekvens

 The ISU judging system består av: 
-Det tekniske panlet
-Dommerpanelet
Det tekniske panelet bestemmer hva slags element som blir utført og vanskelighetsgraden. Panlet styrer derfor grunnverdien til elementet.

Eksempler:
Hopp – det tekniske panelet bedømmer om hoppet er fullstendig rotert eller om det blir satset fra riktig skjær på skøyta.

Piruetter og trinn: De bedømmer vanskelighetsgraden der level 4 er det meste man kan få.

Dommerpanlet har to oppgaver.  De bedømmer utførelsen på alle elementer i programmet, også kalt GOE – Grade of Execution:

Skalan varierer mellom [-3, +3] man får :

Eksempler:

*  -3 når man faller

* 0 om man lander rent –

* +3 om hoppet er helt fantastisk

De gir også programkomponenter og det deles opp i 5 katogorier.

-Skating Skills

-Transitions/ Linked Footwork/Movement

-Performance/ Execution

-Choregraphy/Composition

-Interpretation

-I tillegg får man 1 poengtrekk (deduction) – dersom man:

  • Faller
  • Begynner for sent (etter 30 sekunder etter de har ropt deg opp) eller slutter for sent.
  • Kostymeminus – noe faller av eller om man er for lettkledd

Alt dette legges sammen og vi ser resultatene i protokollen.
Skärmavbild 2015-11-08 kl. 12.23.28

Er det noe du lurer på om dommersystemet? Legg igjen et eller flere spørsmål i kommentarfeltet.

-Kunstløptvillingene

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: