Life begins at the end of your comfort zone

Gå ut av komfortsonen
Jeg ble mer bevisst på dette etter et konkurransemareritt for over ett år siden. Jeg tenkte at det ville være en fordel om jeg generelt sett var redd for færre ting og ble litt tøffere. Hovedsakelig var tanken å gjøre nye og utfordrende, på kanten til ubehagelige innganger i trippelhopp. Det var off-season og jeg tenkte: Hvorfor ikke utfordre meg selv utenfor isen også?”

IMG_8935
Dette skilte så jeg utenfor en av favorittbutikkene mine, Lululemon, i London. Jeg hadde plutselig en ledig helg i mai, og bestemte meg for å ta en spontantur til byen. Så selv om jeg ikke klarer å følge quoten hver dag, så prøver jeg å gjøre det så ofte som mulig.

Det første jeg tenkte var at jeg måtte prøve ekstremsport. Jeg ville hoppe i fallskjerm!! Men det kostet penger, så det er foreløpig litt på vent. Jeg blir ikke rik av å holde på med kunstløp, ikke foreløpig i hvertfall.

Men passion > money, right?

Slenger derfor med et bilde av Anne Line. Hun vant en paraglidingtur i en fotokonkurranse.
IMG_4826.JPG

Her er 10 tips og noen eksempler på hva jeg har gjort, som jeg håper kan inspirere andre til å prøve og gå utenfor komfortsonen sin. Det kan være skummelt i begynnelsen, men det er faktisk utrolig moro.

1. Klatring
Jeg fikk med toppidrettsklassen på klatring fordi jeg ville teste høyder. Det var morsomt og utfordrende å klatre i ulike løyper, men inne på Holmen klatresenter kom jeg ikke høyt nok opp til å bli redd. Så Jonas ville ta med meg ut for å klatre, men så dro jeg på sommerleir, og det gikk i glemmeboka. Så nå noterer jeg meg det, og husker på det til neste off-season.
IMG_7644

2. Ridning
Jeg er egentlig redd for hester. Eller egentlig redd for de fleste dyr. Så da ble jeg med Thea en dag i stallen. Det viste seg at hester ikke er skumle, og det var gøy å prøve trav og galopp!
Jeg hadde glemt at jeg er allergisk mot ganske mange dyr, inkludert hester, så blir nok ikke flere turer. Jeg er derimot veldig redd for slager, og ikke allergisk, så om det er noen som er keene på å bli med en tur til reptilparken i Oslo så er det bare å gi lyd.
11089184_10155473033705597_857418736_n

3. Gymhjul
Jeg testet gymhjul for ikke så lenge siden med Ingrid. Det var utrolig morsomt og ganske skummelt i begynnelsen. Det var noe som var helt nytt og annerledes. Mestringsfølelsen av å klare et triks for første gang helt alene er ubeskrivelig. Jeg var dessverre ikke lang nok til å prøve alle de kule triksene. #shortpeopleproblems
Se video her—> https://camillagjersem.wordpress.com/2015/06/17/pa-trening-med-ingrid/

4.Sjekking og dating
Så rett før Sondre flyttet syntes han at jeg var altfor lat og uinteressert i gutter. Sondre forteller denne historien så mye festligere, men skal prøve å gi en kort recap av en morsom hendelse. En dag dro vi på kino for å se «The other woman», også sammen med Victoria. Men jeg var sulten så jeg skulle ha en cæsarsalat på Dolly Dimpels. I kassa begynte Sondre og jeg krangle om jeg skulle ha kylling, eller som Sondre mente kylling og bacon. Jeg tapte krangelen. Vi ventet på maten, og Sondre foreslo at jeg skulle sjekke opp han som sto i kassa. Jeg svarte jo: «Herregud, er du gal», men etter mye overtalelse så endte det med at jeg gikk bort til han og ga han en lapp med navn og nummer. Det var virkelig langt utenfor komfortsonen min, og ja, det var superkleint. Men i ettertid var det utrolig morsomt, og man sitter igjen og tenker: «Jeg kan ikke tro at jeg faktisk turte det!»

Det jeg ikke tenkte på var at han faktisk kunne ringe meg, og at jeg da skulle på date med en helt fremmed fyr. Det var kanskje enda kleinere, men det var selvfølgelig veldig morsomt også. Før jeg dro måtte jeg sende bildebevis til Sondre for å vise at jeg hadde tatt på meg noe annet enn treningstøy.
IMG_9702

5. Synge foran et publikum
Så hvorfor er det sånn at man ikke skal gjøre ting bare fordi man ikke er god til det? I bursdagen til min bestevenninne, Hilde, skulle vi ha en syngelek. Jeg kjente kun en av de andre gjestene fra før av, og tenkte uff dette blir pinlig. Leken gikk ut på at en person fikk et headsett med en random sang, og man måtte synge det man hørte, og laget ditt måtte gjette sangen. Det første jeg tenkte var «det skal jeg hvertfall ikke gjøre», men da er det enda større grunn til å gjøre det. Jeg fikk en sang av Sofie Elise, og jeg hadde aldri hørt den før, så dere kan tenke dere at det ble pent. Men det var veldig moro etterpå.

Det sies at om man ikke er flink, så er det like bra dersom man er morsom. Det kan dere lese mer om her –> http://www.nrk.no/sport/sosterens-sang-hjalp-anne-line-videre-i-vm-1.12281477 .  Jeg fikk hvertfall søsteren min i godt humør før hun skulle ut på isen i VM.

 

6. Si ja til å danse i et utdrikningslag
En venn og tidligere kunstøper, Erle, lurte på om jeg kunne danse i utdrikningslaget til søsteren som også har gått på kunstløp før. Om det hadde vært på isen hadde det vært null problem, og det hadde også vært mindre skummelt om jeg ikke skulle danse alene. Jeg takket ja etter litt tvil. Det var utrolig hyggelig å kunne hjelpe Erle, og ikke minst koselig å danse for søsteren. Jeg valgte å improvisere modernedans, og danset til en sang jeg visste søsteren og venninnene hennes likte godt i tiden de gikk på skøyter.

7.Holde uforberdt tale
Under NM i år (ble arrangert i Asker)  så ble det spurt om en løper kunne holde en tale. Jeg tenkte, «det er sikket ingen som kommer til å melde seg, så da får vel jeg gjøre det.» Kjernen i å gjøre uforberedte ting handler for meg om at alt ikke må være perfekt! Hvis hver eneste lille ting jeg gjør, må være 100 % planlagt, forberedt og perfekt, så blir jeg utrolig sliten i lengden. Så derfor prøver jeg å være mer laidback, og gjøre ting mer spontant. Selv om det er skummelt å kaste seg løs på sånne ting i begynnelsen, så blir man tryggere på seg selv i lengden.

8.Si ja, det kan være morsomt
Så trikset med å gå ut av komfortsonen er å bli med på ting, selv om man egentlig er skeptisk til det. Ta muligheter, og vær åpen for nye ting. Det gir en fantastisk mestringsfølelse av å gjøre noe du trodde du ikke kunne/ville. Det er alltid gøy lære noe nytt, eller møte det du egentlig frykter. Enten så går det bra, og det er bare er gøy. Om det ikke går bra, så kan man enten le av det etterpå, lære av det, eller evt klare det etterhvert.

9. Si nei, når du faktisk ikke vil
Men for min del gjelder det også å si nei til ting man ikke har lyst til. Noen ganger kan det være ubehagelig å si nei, og det blir mye lettere å bare gjøre det. Men da er det viktig at man tør å si nei, og da har man det mye så bedre med seg selv.

10. Si fra!
For meg handler også dette om å gå utenfor komfortsonen. Det er ikke alltid lett å si fra når ting ikke er som det skal. Det kan være hva som helst. Det kan være ting som skjer med deg selv, som kan være vanskelig å fortelle til de nærmeste rundt deg. Det kan også være ting som skjer med mennesker rundt deg, som virkelig kan trenge at noen støtter dem. Å si fra var noe jeg selv syntes var vanskelig og skummelt da jeg var yngre, men har sett viktigheten av det når jeg har blitt eldre.

HUSK: Gjør det for deg selv

For meg handler å gå utenfor komfortsonen om å utfordre seg selv. Det har gitt meg mange ganger en mestringsfølelse, selv om det kan være på helt rare ting. Hva som er utenfor komfortsonen er svært individuelt, så det handler om å finne ut «hva kan jeg utfordre meg selv på?» eller «hva er det jeg egentlig frykter?» For noen er det helt naturlig å stå foran millioner av mennesker mens man opptrer, men for andre kan det å være i et rom med masse mennesker være skummelt nok.

 Som kunstløper er hovedfokset å utfordre meg selv på isen, klare ny ting og stadig søke etter å bli en komplett utøver. Jeg har også sett at det har vært en fordel å utfordre meg selv utenfor idrettsarenaen. Selv om det er skummelt i starten, så blir jeg trygger på meg selv langsiktig, og da kan jeg ta med meg den tryggheten når jeg også trener og konkurrerer på isen.

 

Follow my blog with Bloglovin

Leave a Reply

